Najnovija istraživanja pokazuju da ljudi koji nemaju dovoljno sna nekoliko dana zaredom, ne mogu da se oslone na kofein da im pruži mentalni podsticaj.

Naime, istraživači su se fokusirali na 48 ljudi koji su spavali samo 5 sati u toku noći, 5 dana zaredom. Dva puta dnevno, učesnici su kozumirali ili placebo (“lažna” tableta koja se koristi kako bi se razdvojila prava djelovanja od psihološkog problema koji nastaje kod ispitanika kada ubijede sebe da tablete imaju određeni efekat na njih i kako bi postajala grupa koja nije uzimala “pravu” tabletu), ili 200 miligrama kofeina, što je količina koju sadrži velika šolja kafe.

Ono što je posebno interesantno u ovom istraživanju jeste činjenica da ni istraživači, ni učesnici nisu znali ko dobija kofein, a ko placebo. Nakon tri noći, budnost učesnika i njihov rad na seriji testova su se pogoršali, čak i nakon što su unijeli kofein. Podaci iz ove studije ukazuju na to da ista efektivna dnevna doza kofeina nije dovoljna da spriječi pad performansi u odnosu na više dana ograničenog sna. U studiji, učesnici su proveli nedelju dana spavajući u laboratoriji, i uzimali ili placebo ili kofein u 8 sati prije podne, pa opet u 12 popodne, svakog dana. Nad njima su sprovođene serije testova koji se odnose na raspoloženje, pospanost, budnost i reakcije. Takođe su rađeni i kognitivni testovi, na svakih sat vremena, kada su učesnici bili budni. Rezultati su pokazali da je grupa koja je konzumirala kofein brže reagovala tokom prva dva dana testiranja, u poređenju sa placebo grupom, ali isti rezultat ne važi za poslednja tri dana eksperimenta. Ista količina kofeina nije jednako efikasna u pomaganju očuvanja performansi prilikom gubitka sna. Dakle, ili priuštite sebi dovoljno časova sna, ili se bacite u potragu za jako velikom šoljom za kafu.

Originalni tekst: http://www.livescience.com/55101-caffeine-does-not-help-sleep-deprived-people.html